Uncategorized

Canasta Korttipeli – Säännöt ja Strategiat

canasta korttipeli

Vaikka Canasta ei ehkä nykyään ole jokaiselle tuttu korttipeli, on sillä pitkät juuret ympärimaailmaa. Jos mainitset pelistä vanhemmille henkilöille, innostuvat he varmasti muistelmaan pelihetkiä.

Ja toisaalta Suomesta löytyy edelleenkin aktiivisia Canastan pelaajia. Canasta-korttipeli on myös yksi kilpakorttipelaamisen ja korttiuhkapelien muoto. Tosin sen suosio on jäänyt pahasti pokerin jalkoihin.

Canasta on lähtöisen Etelä-Amerikasta. Se on yksi monista rommipeleistä, jonka säännöt ovat hiukan vaihdelleet vuosikymmenten aikoina. Ensimmäiset versiot pelistä tunnetaan jo 1930-luvulta. Peliä pelataan yleensä pareina, mutta siitä on olemassa myös 2 ja 3 hengen yksinpelit.

Pelaajat: 2 tai 3, paripelinä 4
Kortit: kaikki pelikortit + jokerit
Pakka: 2 x peruskorttipakka
Pelityyli: Rommi
Korttien arvot (korkeimmasta matalimpaan): punainen 3, jokeri, 2, A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, musta 3
Muut nimet: Canastas-korttipeli

Kuinka Pelata Canasta Korttipeliä?

Canastan tavoite on hyvin yksinkertainen: parin tulee kerätä 5000 pistettä. Pisteitä saa pöytäämällä kortteja. Parhaat pisteet saa canastoista eli seitsemän saman numeroisen kortin pöytäyksestä. Seuraavaksi käydään läpi Canasta säännöt ja ohjeet.

Canasta-korttipeli paripelinä

  1. Peli aloitetaan sekoittamalla kaksi korttipakkaa sekä jokerit yhteen. Jokaiselle pelaajalle jaetaan 11 korttia. Loput kortit ovat nostopakkaa. Avopakka aloitetaan kääntämällä näkyviin yksi kortti nostopakasta.
  • Huomioi: Käännetty kortti ei saa olla kakkonen, jokeri tai kolmonen. Jos nostetaan kakkonen, jokeri tai punainen kolmonen, punainen laitetaan avopakan alimmaiseksi näkyviin, mutta poikittain. Jos nostetaan musta kolmonen, se laitetaan normaalisti avopakkaan, mutta sen päälle nostetaan uusi kortti.
  1. Käydään läpi yksi pelikierros. Omalla vuorollaan jokainen pelaaja laittaa kädestään kaikki punaiset kolmoset näkyviin pöytään ja nostaa saman määrän kortteja takaisin käteen. Kortteja nostettaessa ei saa nostaa punaisia kolmosia vaan ne tulee laittaa pöytään.
  2. Jatketaan peliä vuorotellen myötäpäivään. Omalla vuorollaan pelaaja käy läpi kolme vaihetta. Niistä ensimmäinen on nostovaihe. Pelaaja voi joko:
    • nostaa nostopakasta yhden kortin. Jos kortti on punainen kolmonen, se tulee laittaa avopakkaan ja nostaa uusi kortti.
    • ostaa koko avopakan. Avopakan saa nostaa vain, jos päällimmäinen kortti voidaan laittaa heti joko pöydässä olevaan numerosarjaan tai pöydätä omasta kädestä kahden saman numeroisen kortin kanssa. Jos päällimmäinen kortti on kakkonen, jokeri tai punainen kolmonen, saa sen nostaa vain päällimmäisen kortin sopiessa pöytään omasta kädestä otettujen kahden saman numeroisen kortin (ei kakkonen tai jokeri) kanssa. Jos avopakassa on päällä musta kolmonen tai pelaajalla on kädessä yksi kortti ja avopakassa on yksi kortti, avopakkaa ei saa nostaa.
  3. Toinen vaihe on pöytäysvaihe. Pelaaja voi pöydätä kolme samaa numeroa omasta kädestään. Pelaaja voi myös lisätä samaa numeroa joukkueensa pöytäämiin kortteihin. Jokerit ja kakkoset korvaavat muut kortit, mutta niitä saa olla enintään kolme per pöytäys.
    • Kun jako alkaa ja parilla on 0 pistettä, on tienattava maksimipistemäärä 15. (Tai suoralla lopetuksella 200 pistettä.)
    • Kun jako alkaa ja parilla on enintään 1500 pistettä, on tienattava maksimipistemäärä 50.
    • Kun jako alkaa ja parilla on enintään 3 000 pistettä, on tienattava maksimipistemäärä 90.
    • Kun jako alkaa ja parilla on vähintään 3 000 pistettä, on tienattava maksimipistemäärä 120.
  4. Lisäksi toisessa vaiheessa tulee seurata Canastojen syntymistä. Canasta syntyy, kun pöytäyksessä on 7 korttia. Kortit laitetaan yhdeksi kasaksi niin, että päällimmäinen kortti on joko musta (pinossa on jokereita tai kakkosia) tai punainen (aito canasta eli ei jokereita tai kakkosia).
  5. Pelaaja siirtyy kolmanteen eli heittovaiheeseen, kun hän ei halua enää pöydätä kortteja tai hänellä on kädessä enää yksi kortti, mutta ei lupaa sen pöytään laittamiseen. Tässä vaiheessa pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa:
    • Heittovaiheessa pelaaja laittaa yhden korteistaan avopakkaan ja lopettaa oman vuoronsa.
    • Pelaaja voi päättää kyseisen jaon laittamalla viimeisen/viimeiset korttinsa avopakkaan tai pöytäykseen, tämän jälkeen siirrytään pisteenlaskuun. Jos kädessä on kolme tai neljä mustaa kolmosta, ne saa laittaa tässä vaiheessa pöytään. Huomioi, että ennen pelin päättämistä tulee pyytää siihen lupaa omalta parilta.
  6. Seuraavan pelaajan vuoro alkaa ja hän pelaa vaiheet 3-5. Näin pelataan vuorotellen, kunnes pakka loppuu. Tämän jälkeen peliä jatketaan, mutta umpipakasta ei tietenkään voi nostaa. Jako päättyy, kun joku päättää sen heittovaiheessa tai nostopakan viimeisen kortin ollessa punainen kolmonen.
  7. Pisteen lasku neuvotaan seuraavassa kohdassa. Tämän jälkeen aloitetaan kohdasta 1 uusi jako.
  8. Peli loppuu toisen parin voittaessa, kun he ovat keränneet 5000 pistettä.

Jos peli halutaan pelata sen sijaan yksilöpelinä, tapahtuu se samoilla säännöillä. Ainoana erona on, että kortteja pöydätään ja kerätään yksin eikä parin kanssa.

Canasta Säännöt ja Strategiat

Canastan pelaamisessa tärkeää on osata kaikki Canasta-säännöt, mutta lisäksi muistaa pisteidenlaskua. Jos ei muista pisteytyksiä, on hankalampaa tehdä hyviä päätöksiä siitä, mitä kortteja kannattaa pöydätä ja mitä heittää avopakkaan.

Pisteiden muistaminen on myös tärkeä osa Canasta-strategiaa.

Pisteet lasketaan pöytään laitetuista korteista. Parin pisteet lasketaan yhteen. Pisteitä saa alla olevien ohjeiden mukaan. Jokaisesta korista saa sen omat pisteet. Lisäksi voi saada bonuspisteitä canastoista ja lopetuksesta.

Korttien pisteytykset Canasta-korttipelissä:

  • Jokerit: 50 pistettä
  • Ässät ja kakkoset: 20 pistettä
  • Punaiset kolmoset: 100 pistettä
  • Mustat kolmoset, neloset, vitoset, kuutoset, seiskat, kasit: 5 pistettä
  • Ysit, kympit, jätkät, rouvat, kunkut: 10 pistettä

Canasta säännöt ja bonuspisteytys:

  • Aito Canasta (ei jokereita tai kakkosia) – 500 pistettä
  • Sekakanasta (sisältää jokereita tai kakkosia) – 300 pistettä
  • Lopetus – 100 pistettä
  • Suora lopetus – 200 pistettä

Suora lopetus tarkoittaa, että pelaaja laittaa kaikki korttinsa pöytään ennen kuin pari on ehtinyt pöydätä yhtään kortteja. Hänen tulee pöydätä ainakin yksi Canasta, että tämä on mahdollista.

Canastassa on myös useita eri strategioita. Näistä ehkä suosituin ja helpoin oppia on mustan kolmosen laitto avopakkaan. Kun musta kolmonen on avopakan päällä, ei sitä saa nostaa. Tästä syystä mustalla kolmosella voi blokata seuraavaksi vuorossa olevan pelaajan avopakan nostolta.

Marius

Marius

About Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Saatat pitää myös

ParhaatKorttipelit.fi on verkkosivusto, joka tarjoaa parhaimpia korttipelistrategioita ja -sääntöjä. 

Hanki uusimmat päivitykset

    Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi uusimmat uutiset ja strategiat parhaista korttipeleistä suoraan sähköpostiisi!

    Parhaatkorttipelit.fi @2023. All Rights Reserved.