Pelaamisesta on tullut harrastus, jota pidetään aivan yhtä normaalina asian kuin salilla käynti, lukeminen tai kitaran soitto. Hyvin pitkään pelaaminen yhdistettiin niin kutsuttuun nörttiyteen ja yhteiskunnasta syrjäytyneisiin ihmisiin, jotka vetäytyivät täysin omaan epätodelliseen maailmaan. Viimeisen vuosikymmenen aikana suhtautuminen pelaamiseen on muuttunut radikaalisti.
Kun tietokoneet keksittiin, niin tarjolla oli hyvin yksinkertaisia pelejä kuten tetris, Super Mario ja erilaiset rallipelit. Näistä on muutamassa vuosikymmenessä tultu todella pitkälle, kun muun muassa videopelit ovat lähes elokuvamaisia, mobiilipelit kulkevat mukana kaikkialle ja nettipelit kuten live-kasino -sivuston kasinopelit tarjoavat ainutlaatuista jännitystä.
Yksi suurimmista tekijöistä pelaamisen suosion kasvuun on teknologian kehittyminen. Se on tuonut vaikuttanut siihen, että siitä on tullut pidetty harrastus myös aikuisten keskuudessa. Tämä on tuonut mukanaan täysin uutta viihdettä, – pelien striimausta. Mikä tämä trendi on ja miten se näkyy pelaajien keskuudessa?
Striimaus tuo pelaajat yhteen ympäri maailman
Pelien kehitys ei koske peliominaisuuksia, vaan yleisesti pelikokemus on parantanut. Pelit on mahdollista ladata pilvipalveluista tai niitä pääsee pelaamaan suoraan verkkoselaimen kautta. Luonnollisesti pelikokemus on sitä parempi, mitä laadukkaammat laitteet on käytössä, mutta pelaamiseen mukaan pääsee jo ihan peruskoneella.
Sitä mukaan kun pelaajien määrä on lisääntynyt, niin markkinoille on tullut lisää pelejä ja mielenkiinto pelaamista kohtaan kasvaa jatkuvasti. Pelaajista on muodostunut suuria nettiyhteisöjä, jonka myötä suosituimmat pelaajat ovat tehneet menestyneen uran striimaajina.
Alkuinnostuksen jälkeen striimaaminen on jonkin aikaa ollut pienessä suvantovaiheessa, mutta viime aikoina on ollut merkkejä siitä, että pian nähdään alan uusi nousu. Mitä pelaajille on odotettavissa striimauksen parissa?
- Interaktiivinen striimaus: Kuka tahansa voi aloittaa uran striimaajana esimerkiksi Twitchin tai Youtuben kautta. Kautta aikojen suosituimmat pelaajat ovat luoneet siitä uran itselleen mainostamalla, hankkimalla sponsoreita ja fanien lahjoitusten avulla. Seuraamalla sivusta heidän pelaamista ja juttelemalla chatin välityksellä, striimaaminen nousi hyvin lyhyessä ajassa suureksi trendiksi.
Nyt katsojat kaipaavat kuitenkin paljon muutakin, kun vain sivusta katsomista. Striimausalustat kehittävät jatkuvasti uusia ominaisuuksia, joiden avulla fanit voivat osallistua pelikokemukseen reaaliajassa. Tämän myötä saadaan mukaan lisäkatsojia ja pidettyä yhteisöllisyyden tunne tiiviinä.
- Ainutlaatuisen sisällön kehittäminen: Pelaaminen on edelleen striimauksen perusta, mutta mukaan pitää pystyä kehittämään uutta sisältöä. Esimerkiksi nettikasinolla on mahdollista pelata kasinopelejä livekasinolla yhdessä, joka on mukaansatempaavaa ja huomattavasti jännittävämpää.
Pikkuhiljaa tämäntyylisiä turnauksia tullaan näkemään aivan varmasti myös videopelaamisen ja nettipelien parissa. Näin suositut pelaajat pystyvät pitämään sisällön monipuolisena, sekä ottamaan fanit mukaan pelaamiseen.
- Yhteistyökumppanit ja sponsorit
Striimausta voi harrastaa ihan vain omaksi ja kavereiden iloksi, eikä sen tavoitteena tarvitse olla suurta menestystä. Netistä löytyykin tuhansia ja tuhansia harrastajia, jotka jakavat omaa pelaamista, koska saavat iloa videoimisesta sekä pelikokemuksen jakamisesta muiden kanssa.
Erilaiset sponsorit ja yhteistyökumppanit tulevat kuitenkin olemaan jatkossa mukana tulevaisuudessa yhä enemmän. Striimausta pääsee seuraamaan joko tileillä, joissa on mukana tuotesijoitusta tai vaihtoehtoisesti niitä lähetetään maksullisissa palveluissa. Näin striimauksesta voidaan tehdä huomattavasti sisältö rikkaampaa, sekä pelaajat saavat siitä itselleen tuloja.
- E-urheilu ja striimaamisen integrointi kilpailevaan pelaamiseen
E-urheilu nousi todella suosituksi 2020-luvun molemmin puolin Suomessa. Suomalaiset e-urheilujoukkueet ENCE ja HAVU saivat ennennäkemätöntä menestystä kansainvälisissä turnauksissa, jonka seurauksena lajin pariin tuli valtavat määrät uusia pelaajia.
Toistaiseksi fanit odottavat malttamattomana uusien täysin suomalaisten joukkueiden menestystä e-urheilussa. Meillä on edelleen menestyneitä pelaajia kuten Topias Taavitsainen, Sami Laasanen ja Aleksi Virolainen. E-urheilu tullaan entistä tiiviimmin integroimaan tulevaisuudessa striimauksiin.
Metaversumin nousu ja pelaaminen virtuaalimaailmassa
Lähes jokainen on kuullut jo metaversumista, mutta käsitteellä ei ole vielä toistaiseksi mitään tarkkaa määritelmää. Periaatteessa sillä tarkoitetaan digitaalisen ja fyysisen maailman yhdistymistä tulevaisuuden internetissä. Toisaalta sillä voidaan tarkoittaa fyysistä maailmaa, johon on lisätty virtuaalitodellisuus.
Näistä esimerkkejä ovat esimerkiksi Snapchatin filtterit, joissa on mahdollista siinä hetkessä muuttaa omaa ulkonäköä tai Pokemon Go -peliä, jossa Pokemonit ilmestyvät älypuhelimen sovellukseen fyysiseen maailmaan.
Tulevaisuus tulee näyttämään mikä merkitys sanalla loppupelissä tulee olemaan, vai kehitetäänkö sen tilalle jotain muuta. Totuus on kuitenkin se, että metaversumi on muuttanut ja tulee muuttamaan täysin viihdeteollisuuden, sekä meidän tavat kuluttaa ja vuorovaikutuksen digitaalisen sisällön kanssa.
Mukaansatempaavaa pelaamista virtuaalimaailmassa
Nettipelaamisen kehittyminen on menossa suuntaan, jossa luodaan ainutlaatuisia virtuaaliympäristöjä. Pelaajat voivat olla vuorovaikutuksessa toisiinsa, ympäristöön ja pelaamiseen tässä digitaalisessa pelimaailmassa.
Toistaiseksi pelaajat voivat luoda itselleen avatar-hahmoja, joilla voivat pelata ja samalla keskustella muiden kilpailijoiden kanssa joko mikrofonin tai chatin välityksellä. Metaversumi on aivan yhtä lähellä jokaista pelaajaa, kun samaan digitaaliseen tilaan on mahdollista liittyä ympäri maailman.
Teknologiaa kehitetään jatkuvasti, ja tulevaisuudessa pelaaminen on mitä todennäköisemmin mahdollista päälle puettavilla ohjaimilla, sekä laitteet pystyvät kopioimaan metaversumiin täydellisen kopion pelaajasta itsestään. Tähän voidaan lisätä niin ulkoiset kuin fyysiset ominaisuudet.
Metaversumi tarjoaa perinteisestä poikkeavia pelikokemuksia, sekä tulevaisuus on täynnä loputtomia mahdollisuuksia. Se hakee yhä edelleen lopullista muotoaan, sekä kehitystä tapahtuu päivittäin.
Striimauksen ja metaversumin lupaava tulevaisuus
Teknologian kehittyminen on muuttanut meidän elämän täysin. Se on tuonut paljon uusia innovaatioita niin työpaikalla kuin arkeen. Peliyritykset ovat kehityksessä mukana, sekä hyödyntävät kaikkia ominaisuuksia omassa toiminnassaan.
Se mihin on tetriksestä ja Super Mariosta on tultu vain muutamassa vuosikymmenessä on todella suuri edistys. Videopelit ovat todellisia taideteoksia, sekä tarjoavat vaikuttavia kokemuksia pelaajille. Ei siis ole ihme, että aikuiset ovat innostuneet pelaamisesta ja siitä on tullut yksi harrastus muiden joukkoon.
Pelaaminen ei rajoitu pelkästään siihen peliin, vaan siihen liittyy paljon muutakin kuten striimaaminen ja yhteisöllisyys. Pelaajat pääsevät jakamaan arkea yhteisen mukavan tekemisen parissa. Hyvin samanlaista menoa on tarjolla metaversumissa. Se avaa pelaajille täysin oman maailman, jossa välillä hämärtyvät todellisuuden ja virtuaalisen maailman rajat.
Tulevaisuus on erittäin lupaava pelaajien kannalta. Oli kyse sitten satunnaisesti pelaavista, e-urheilijoista, sisällöntuottajista tai faneista, niin odotettavissa on ennennäkemättömiä innovaatioita ja ominaisuuksia tällä saralla.